SKOLEUDVIKLING – IT-DIDAKTIK OG VÆRDIGRUNDLAG
Inkluderende digital projektdidaktik sigter mod at bidrage til skolens samlede udviklingskapacitet med særlig henblik på at udarbejde en værdibaseret it-didaktik. Det sker bl.a. ved at gøre systematiske erfaringer med
- Praksisnær undervisningsudvikling
- Samarbejdskultur og samarbejdsfora
- Mødesteder og rutiner for videndeling
- Intern kompetenceudvikling og brug af ressourcepersoner
- Analyser af læreplaner, vejledninger og it-brug i fagene og på skolen
- Udvikling af en fælles værdiorienteret it-didaktik
SKOLENS ORGANISERING: TRE NIVEAUER AF TEAMS
Vi inviterer til at gen-tematisere skolens organisering i et udviklingsperspektiv. Særligt opfordrer vi til at udvikle et ’mellemniveau’ til understøttelse af den pædagogiske og it-fagdidaktiske udvikling. Skolen kan således operere med tre niveauer af teams (ansvarsområder):
Ledelsesteamet skaber dialog om det strategiske niveau – hvad vil vi? og skaber rammer og allokerer ressourcer til udviklingsarbejdet – hvordan gør vi? Ledelsen har det overordnede ansvar for:
- at støtte lærernes udvikling og skriftliggørelse af projektforløb og projektstøttende forløb
- at støtte videndeling på skolen om it-didaktik
- at støtte opbygning af skolens eksempelbank
- at støtte opskalering af udviklingsprojektet til skolens øvrige lærere (bølge 2)
- at bruge skolens udviklingsplan som løbende dialogredskab
- at støtte den løbende analyse og diskussion af en værdiorienteret it-didaktik på skolen
- at støtte opbygningen af et ressource- eller vejlederteam (se nedenfor)
Ressource- eller vejlederteamet sammensættes af skolens ressourcepersoner, dvs. personale med formelle eller uformelle kompetencer inden for et udviklingsområde, fx inklusion eller it. Ressourceteamet fungerer som centrum for skolens pædagogiske udvikling bl.a. ved
- at fungere som interne vejledere på skolen
- at formidle viden om udviklingsområder som fx inklusion eller it
- at understøtte de pædagogiske teams samarbejde, videndeling og didaktiske analyser (fx læreplansanalyser)
- at understøtte den løbende diskussion af en værdiorienteret it-didaktik på skolen
Pædagogiske teams samarbejder om at udvikle undervisningen, dvs.
- at opbygge erfaring gennem praksis
- at reflektere, begrebsliggøre og videreudvikle praksis
- at praktisere intern oplæring og videndeling
DISTRIBUERET LEDELSE – LEDELSESMODELLEN
I tillæg til den ovennævnte inddeling i tre ansvarsområder kan ledelse af en skole med fordel betragtes som distribueret, dvs. som noget der udøves af alle skolens personalegrupper. Alle medarbejdere er med-ledende, men ud fra forskellige praksisperspektiver. Ledelsesmodellen kan bruges som et refleksionsværktøj til denne fælles ledelsesopgave og kan bidrage til en fælles begrebslighed og fælles fokus.