LEDELSESMODELLEN
I tillæg til inddelingen i tre ansvarsområder kan ledelse af en skole med fordel betragtes som distribueret, dvs. som noget der udøves af alle skolens personalegrupper. Alle medarbejdere er med-ledende, men ud fra forskellige praksisperspektiver. Ledelsesmodellen kan bruges som et refleksionsværktøj til denne fælles ledelsesopgave og kan bidrage til en fælles begrebslighed og fælles fokus.
Ledelsesmodellen sætter fokus på fem dimensioner, som skal håndteres i den fælles ledelse af en udviklingsorienteret skole, dvs. af alle medarbejdere:
- Materialitet: udvikling af de fysiske og virtuelle rammer
- Pædagogik: udvikling af didaktisk refleksion og undervisning
- Relationer: udvikling af professionelle samarbejdsrelationer og videndeling
- Organisation: organisatorisk læring gennem opsamling og udbredelse af den samlede erfaringsdannelse på skolen, fx via evalueringer og kompetenceudvikling
- Værdier: Hvordan kommer skolens formål og værdier til udtryk i de øvrige ledelsesdimensioner?
Det er væsentligt at have øje for alle fem dimensioner. Det betyder imidlertid ikke, at de alle skal være lige meget i fokus hele tiden. Det er hensigten at teamene forholder sig kreativt til modellen. I modellens åbne midte kan hvert team placere relevante fokuspunkter for den fælles forandringsproces. Dette fokus styrer spørgsmålene til de fem dimensioner.