I arbejdet med at udvikle en værdiorienteret it-didaktik kan anvendes følgende overordnede refleksionsspørgsmål:
- Hvordan spiller brugen af it sammen med skolens værdigrundlag, fagenes formål og elevernes it-dannelse?
- Hvilke indholdsområder, mål og arbejdsformer i fagene kan beriges med it?
- Hvilken progression kan der etableres i elevernes it-kompetencer og it-dannelse på tværs af fagene?
- Hvordan kan skolens ressourceteam fungere som centrum for den it-didaktiske kompetenceudvikling?
Nedenfor følger yderligere konkrete refleksionsopgaver til de forskellige team, som sætter fokus på it i fagenes læreplaner:
1. Opgave til lærerne (pædagogiske team): om it i fagenes bestemmelser
Hvilke krav om arbejde med it er der ifølge fagets mål, som det er formuleret i de på skolen gældende mål (fx de vejledende undervisningsplaner eller færdigheds-, videns- og kompetencemål hvis Forenklede Fælles Mål benyttes):
- Undersøg hvad der står om it og digitalt arbejde i målene og evt. i ministeriets vejledende læseplan. (Brug fx avanceret søgning i pdf dokument).
- Undersøg et planlagt eller gennemført undervisningsforløb: Hvilke af de it-relaterede mål fremmes gennem undervisningsforløbet?
- Hvordan kunne forløbet justeres så flere it-relaterede mål blev fremmet?
2. Opgave til ressourceteamet: vejledningen It og medier
I folkeskolen skal det tværgående tema ”it og medier” indgå i fagenes undervisning, jf. vejledningen It og medier (emu.dk). I vejledningen omtales fire positioner, som eleverne kan indtage i forbindelse med arbejdet med it og medier i skolen.
- Eleven som kritisk undersøger
- Eleven som analyserende modtager
- Eleven som målrettet og kreativ producent
- Eleven som ansvarlig deltager.
Tilrettelæg med udgangspunkt i vejledning it og medier en dialog med klassernes lærere om, hvilke it og medie-kompetencer de udvikler hos eleverne gennem deres undervisning:
- Er der fx nogen positioner, eleverne kun arbejder med perifert eller ikke arbejder med, jf. skolens undervisningsplaner?
- Er der behov for at gøre noget anderledes, hvis vejledningen i it og medier skal inspirere skolens undervisning?
3. Opgave til ledelsen: Plan for it-udvikling
- Hvad er vigtigt og værdifuldt for skolen ifht. elevernes it-kompetencer og brugen af it?
- Hvad vil skolen være kendt for ifht. elevernes it-kompetencer og brugen af it i undervisningen?
- Er der behov for ændringer i skolens brug af it, så der bliver bedre overensstemmelse mellem disse mål og hhv. undervisningsplaner og undervisnings- og ledelsespraksis?
- Indføj de ønskede ændringer som del af skolens udviklingsplan (se særskilt skabelon).